In gesprek met Marco Grifhorst
Wat trekt jou in je vak?
Marco: ‘Ik krijg dagelijks de gelegenheid om mijn opdrachtgevers blij te maken met een geslaagde aan- of verkoop.’
Je kiest voor het exclusieve woonsegment. Wat drijft jou?
Marco: ‘Met ruim 20 jaar ervaring is het voor mij overduidelijk dat ik de meeste energie krijg van woningen die er positief uitspringen, qua locatie, uitstraling en afwerking. Daar horen meestal bijzondere mensen bij.’
Hoe zit het met de leeftijdsopbouw van je doelgroep?
Marco: ‘Jonge beter opgeleide mensen, vaak ook succesvolle ondernemers komen geregeld via via bij mij op kantoor. De klik is er veelal direct. Ik zie de mensen die wat verder in het leven staan, genieten van mijn ouderwetse service die ze vandaag de dag nog maar zelden ervaren.’
Wat zal een opdrachtgever bij jou opvallen ten opzichte van collega's in de markt?
Marco: ‘Ik besteed ruim aandacht aan mijn cliënten. Ik investeer veel tijd in de persoonlijke begeleiding en gedurende het hele proces blijf ik zelf de contactpersoon.’
In welk opzicht maak jij zakelijk het verschil?
Marco: ‘Ik verkoop de mooiste woningen, niet de meeste. In dit specifiek luxe segment heb ik bovengemiddelde kennis, ruime ervaring en volop contacten. Bovendien ken ik de markt aan de aanbod- en de vraagzijde als geen ander. Dat maakt me tot een succesvolle onderhandelaar.’
Tasten je opdrachtgevers diep in de buidel om zaken met jou te doen?
Marco: ‘Juist niet. Onze courtage is passend bij de dienstverlening die wij bieden. Het gaat vaak om grote verschillen in opbrengst of aankoopsom. Bij elke opdracht stellen wij samen met de opdrachtgever vóóraf de kosten vast.’
Voor welke type dienstverlening kloppen mensen bij jou aan?
Marco: ‘Voor de aankoop van hun droomhuis of de verkoop van de woning waar men veelal jarenlang van heeft genoten.’
Waarom schakelen mensen jou in voor een aankoop? Daar heb je toch geen makelaar voor nodig?
Marco: ‘De makelaar van een verkopende partij gaat tot het uiterste voor zijn opdrachtgever. Waarom zou een koper dan zo naïef zijn, om zonder eigen makelaar tot aankopen over te gaan. Ik kom dus vaak in actie bij een aankoop, om gezond zakelijk tegenwicht te bieden en het resultaat voor de koper te optimaliseren.’
Ook in het hogere segment kunnen woningeigenaren behoefte hebben aan een taxatie, terwijl het mogelijk niet opportuun is om te bewegen op de woningmarkt. Wat kost dat bij jou?
Marco: ‘Ik hou me dagelijks bezig met waarderen van exclusieve woningen in en rond Utrecht. Daar hoeven potentiële opdrachtgevers mij niets voor te betalen. Ik maak graag kennis met hen, geef mijn mening en advies en zie daarna wel wat de toekomst brengt.’
Wanneer maakt jouw hart een sprongetje als je aan het werk bent?
Marco: ‘Een opdracht uit onverwachte hoek bijvoorbeeld. Iemand belde me laatst en zei: ‘In het verleden heb je ons een woning laten zien uit je eigen portefeuille, maar die kochten wij niet. We hebben bij een andere makelaar een huis gekocht. Nú willen we jóu, gezien de prettige rondleiding tóen, vragen om ons huis te verkopen! Daar geniet ik van.’
Kan een verkoper twee makelaars inschakelen?
Marco: ‘Jazeker! Zo combineert de opdrachtgever het vertrouwde van zijn eigen makelaar met het specialisme van óns kantoor, namelijk exclusief wonen. Deze manier van samenwerken heeft in het verleden al vaak tot mooie resultaten geleid.’
Wat zou je mensen, die overwegen om met Grifhorst Makelaardij Exclusief zaken te gaan doen, nog mee willen geven?
Marco: ‘Het klinkt wellicht niet bescheiden, maar ik ben van mening dat onze werkwijze, kennis en ervaring naadloos aansluiten bij wonen in het luxe segment. Dat kan niet iedere makelaar zeggen.’